do pobrania
licencja_autor
licencja_współautorzy
oświadczenie głównego autora
zgoda na wykorzystanie ilustracji
zgoda na publikację wizerunku
regulamin
Postępowanie w sytuacji wykrycia nierzetelności (zgodnie z wytycznymi Committee on Publication Ethics )
Regulamin czasopisma
- Kwartalnik „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” (dalej: RN) jest recenzowanym czasopismem naukowym Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu (dalej: AWF).
- Redakcja RN (dalej: Redakcja) przyjmuje nigdzie wcześniej niepublikowane artykuły naukowe obejmujące dziedzinę społecznych i humanistycznych nauk o wychowaniu fizycznym, sporcie, rekreacji, turystyce, zdrowiu i rehabilitacji. Przez artykuł naukowy należy rozumieć (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Komunikacie MNiSW z dnia 2 czerwca 2015 r. w sprawie kryteriów i trybu oceny czasopism naukowych) tekst prezentujący wyniki oryginalnych badań o charakterze empirycznym, teoretycznym, technicznym lub analitycznym i przedstawiający obecny stan wiedzy, metodykę badań, przebieg procesu badawczego, jego wyniki oraz wnioski, z przytoczeniem cytowanej literatury (bibliografii). Do artykułów naukowych zalicza się także opracowania o charakterze monograficznym, polemicznym lub przeglądowym, jak również glosy lub komentarze prawnicze. Przyjmowane są także listy do Redakcji, sprawozdania z konferencji naukowych i recenzje książek.
- Artykuły mogą składać autorzy zarówno z Polski, jak i zagranicy, przy czym artykuły autorów zagranicznych muszą być napisane w języku angielskim.
- Zgłoszenie artykułu jest równoznaczne z akceptacją obowiązujących w Redakcji procedur kwalifikowania artykułu do publikacji oraz „Wytycznych dotyczących zgłaszania i przygotowania artykułów” (zał. do niniejszego regulaminu).
- Zgłoszenie artykułu jest równoznaczne z udzieleniem Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu licencji wyłącznej, nieodpłatnej, nieograniczonej czasowo w zakresie następujących pól eksploatacji: wprowadzenia utworu do pamięci komputera, utrwalenia i zwielokrotnienia utworu – wytworzenia egzemplarzy utworu w nakładzie ustalonym przez Redakcję, w tym techniką drukarską, reprograficzną, cyfrową, optyczną, zapisu na cyfrowym nośniku, obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego utworu, wprowadzenia do ogólnie dostępnych sieci komputerowych, rozpowszechnienia utworu, a także jego udostępnienia w postaci elektronicznej, w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, np. na stronie internetowej czasopisma, oraz umieszczenia utworu w bibliotekach, repozytoriach i czytelniach cyfrowych, m.in. w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej, PWN IBUK, oraz w internetowych, ogólnie dostępnych (open access) bazach danych, np. CEJSH, EBSCO, Index Copernicus, BazHum, POL-index.
- Artykuł podlega dwustopniowej procedurze kwalifikacji: (1) ocena wewnętrzna – formalna – prowadzona przez redaktora naczelnego czasopisma i zespół redakcyjny (weryfikacja zgodności tekstu z profilem czasopisma i wymogami technicznymi), (2) recenzja zewnętrzna – przeprowadzana przez co najmniej dwóch niezależnych recenzentów powoływanych przez redaktora naczelnego. W wypadku artykułów empirycznych, w których zostały zastosowane metody statystyczne, artykuł podlega dodatkowo weryfikacji redaktora statystycznego.
- Procedury recenzowania są zgodne z wytycznymi i zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Autor może zaproponować recenzentów, lecz Redakcja zastrzega sobie prawo ich doboru.
- Recenzentami są kompetentni w danym zakresie merytorycznym samodzielni pracownicy naukowi lub pracownicy przynajmniej ze stopniem naukowym doktora. Recenzenci są niezależni – spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
- Do druku zatwierdzane są artykuły, które uzyskają pozytywną opinię dwóch niezależnych recenzentów. W razie gdy recenzje są sprzeczne, powoływany jest trzeci recenzent, a jego ocena jest decydująca.
- Recenzje mają formę pisemną i są sporządzane na arkuszu recenzenckim zobowiązującym recenzenta do sformułowania jednoznacznego wniosku o dopuszczeniu artykułu do publikacji lub jego odrzuceniu.
- Autor i recenzent pozostają względem siebie anonimowi (double blind review process). W pozostałych przypadkach recenzent jest zobowiązany do podpisania deklaracji o niewystępowaniu konfliktu interesów (za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem: bezpośrednie relacje osobiste – pokrewieństwo, związki prawne, konflikt; relacje podległości zawodowej; bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji).
- Nazwiska recenzentów nie są ujawniane. Raz w roku Redakcja podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących.
- Autor jest informowany o wynikach oceny i uwagach recenzentów, tak aby mógł poprawić artykuł zgodnie ze wskazaniami.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzenia poprawek w artykule. Artykuł przygotowany niezgodnie z regulaminem może być odesłany autorowi do poprawy.
- Redakcja zastrzega sobie prawo nieprzyjęcia do druku artykułu, który: nie wpisuje się w profil czasopisma; nie spełnia wymogów stawianych artykułom naukowym; otrzymał dwie negatywne recenzje naukowe; został przygotowany niezgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi zgłoszenia i przygotowania artykułów” (poniżej); nie został poprawiony zgodnie z zaleceniami Redakcji lub recenzentów; nosi znamiona plagiatu.
- Autor przyjmuje, że przesłany artykuł zostanie sprawdzony pod kątem plagiatu. Prace, które zostaną uznane za plagiat, będą podlegać postępowaniu zgodnemu ze sposobem opracowanym przez Committee on Publication Ethics (COPE).
- Ostateczną decyzję o przyjęciu do publikacji lub odrzuceniu artykułu każdorazowo podejmuje redaktor naczelny czasopisma.
- W przypadku uzasadnionego nieopublikowania zgłoszonego artykułu Redakcja nie zwraca poniesionych przez Autora kosztów (processing fee).
- Autor jest zobowiązany do podpisania licencji, tym samym zgadzając się na upowszechnianie artykułu w postaci drukowanej, na nośnikach magnetycznych, cyfrowych i w Internecie. Jeśli artykuł powstał we współpracy z innymi autorami, główny autor jest zobowiązany dostarczyć licencje podpisane przez wszystkich współautorów i poinformować ich o warunkach zawartych w regulaminie czasopisma.
- Autor jest zobowiązany do złożenia oświadczenia w sprawie procedur etycznych obowiązujących w nauce oraz do ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie artykułu (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający artykuł.
- Autorem nie może być osoba, która wykonała tylko obliczenia statystyczne, przygotowała tylko wykaz bibliograficzny lub tylko zorganizowała bądź dofinansowała badania.
- Redakcja nie przyjmie artykułu, w którym występują zjawiska „ghostwritting” i „guest authorship”, a wszelkie nieprawidłowości, zwłaszcza przejawy nierzetelności naukowej (łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce), będą demaskowane przez Redakcję.
- Autorzy są zobowiązani do zgłoszenia źródeł finansowania artykułu, wkładu instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów („financial disclosure”).
- Opublikowane artykuły są w całości (w tym również dane do korespondencji) udostępniane w internetowej wersji czasopisma oraz w bazach, w których jest ono indeksowane.
- Za artykuł opublikowany w RN autor nie otrzymuje honorarium ani egzemplarza periodyku, a jedynie plik PDF zawierający opublikowany artykuł.
- Autor ma obowiązek ochraniać dane osobowe badanych osób. Jeżeli zawarte w artykule informacje umożliwiają w jakikolwiek sposób ustalenie tożsamości badanych osób, autor musi uzyskać ich pisemną zgodę na opublikowanie wyników, w tym zdjęć fotograficznych, przed złożeniem artykułu do druku.
- Po naniesieniu poprawek po recenzji autor zobowiązuje się odesłać poprawiony artykuł w ciągu 1 tygodnia.
- Autor jest zobowiązany współpracować z redaktorem wydawniczym i korektorami (językowym i statystycznym) w celu wyjaśnienia wszelkich niejasności lub uzupełnienia braków w tekście. Brak odpowiedzi na uwagi redakcyjne w ciągu tygodnia będzie oznaczać zgodę na wprowadzenie proponowanych poprawek.
- W razie znacznego przekroczenia ustalonego terminu nanoszenia poprawek przez Autora Redakcja zastrzega sobie prawo przesunięcia artykułu do kolejnego tomu RN.
- Autor powinien wymienić osoby lub instytucje, które pomogły mu w przygotowaniu pracy, udzieliły konsultacji bądź wsparły go finansowo lub technicznie.
- Wersją pierwotną czasopisma jest wersja elektroniczna.
- Redakcja będzie demaskować wszystkie przypadki nierzetelności naukowej, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucji zatrudniających autorów, towarzystw naukowych stowarzyszeń edytorów naukowych itp.). Redakcja ma obowiązek dokumentowania wszelkich przejawów nierzetelności naukowej, a zwłaszcza naruszania i łamania zasad etyki obowiązujących w nauce. Postępowanie w sytuacji wykrycia nierzetelności
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZGŁASZANIA I PRZYGOTOWANIA ARTYKUŁÓW
1.
Redakcja przyjmuje wyłącznie artykuły zgłoszone za pośrednictwem elektronicznego panelu redakcyjnego Editorial System
(
https://www.editorialsystem.com/rnawf/
)
. Rejestracja artykułu odbywa się zgodnie z instrukcją obsługi panelu. Zarządzanie etapami redakcyjnymi i kontakt z autorem odbywa się wyłącznie za pośrednictwem panelu. Na adres mailowy Autor otrzymuje potwierdzenie otrzymania artykułu przez redakcję oraz informacje o etapach procesu redakcyjnego.
2. Artykuły muszą być anonimowe dla recenzentów, dlatego należy zadbać o to, aby wszystkie informacje identyfikujące autorów artykułu w tekście, odsyłaczach, przypisach i bibliografii były usunięte.
3. Tekst artykułu oryginalnego wraz z abstraktem, rycinami i tabelami nie powinien przekraczać 20 stron, a pracy przeglądowej – 30 stron znormalizowanego formatu A4 (około 1800 znaków na stronie).
4. Artykuły należy przygotować w edytorze tekstu Microsoft Word według następujących zasad:
– rozmiar i krój czcionki: 12 punktów, Times New Roman,
– interlinia: 1,5,
– sposób wyrównywania tekstu: wyjustowany,
– sposób wyrównywania tytułów: wyśrodkowany.
5. Układ artykułu:
a)
strona tytułowa na osobnej stronie
musi zawierać: pełny tytuł pracy, skrócony tytuł pracy (do 40 znaków ze spacjami), imiona i nazwiska autorów (autora), afiliacja autora (autorów), ORCID (
Open Research and Contributor ID
), adres do korespondencji głównego autora (nazwa zakładu/katedry, adres instytucji, e-mail, numer telefonu);
b) tekst główny artykułu musi zawierać:
– pełny tytuł pracy;
– streszczenie (maksymalnie 250 słów) z podziałem na części (w pracach eksperymentalnych): Cel badań, Materiał i metody, Wyniki, Wnioski),
– abstrakt (w. angielskim, maksymalnie 250 słów) z podziałem na części (w pracach eksperymentalnych): Background, Material and methods, Results, Conclusions;
– słowa kluczowe w języku polskim i angielskim: 3–6 słów (najlepiej korzystać ze słownika MeSH, słowa kluczowe nie mogą być powieleniem tytułu pracy);
– tekst główny pracy.
6. Tekst główny pracy eksperymentalnej powinien zawierać następujące części:
– wprowadzenie,
– cel badań,
– materiał i metody,
– wyniki,
– dyskusja (omówienie wyników),
– wnioski,
– przypisy,
– bibliografia.
W pracach przeglądowych należy zachować logiczną ciągłość.
7. W spisie bibliograficznym należy podać jedynie pozycje, które zostały wymienione w tekście głównym. W zapisie bibliograficznym należy zastosować styl APA:
a) odsyłacze w tekście:
– w odsyłaczu należy umieścić nazwisko autora, rok publikacji, ewentualnie zakres stron, np.: (Boma, 2007, s. 5), w wypadku dwóch autorów należy umieścić oba nazwiska rozdzielone przecinkiem, np.: (Boma i Drowska, 2007, s. 4–6), w wypadku 3–5 autorów przy pierwszym cytowaniu należy umieścić nazwiska wszystkich autorów, a przy kolejnych odwołaniach tylko nazwisko pierwszego autora z dopiskiem i in., np.: (Boma i in., 2007), w wypadku więcej niż 5 autorów należy umieścić nazwisko pierwszego autora, a pozostałych oznaczyć jako i in.;
– źródła cytowania różnych autorów należy podać w kolejności alfabetycznej, oddzielając autorów średnikami;
– w odsyłaczu do publikacji stworzonej np. przez organizację należy za pierwszym razem podać pełną nazwę, jej skróconą formę i rok, np.: (Towarzystwo Wiedzy Powszechnej [TWP], 2012), w kolejnych odsyłaczach należy ograniczyć się do podania skrótu, np.: (TWP, 2012);
– w odsyłaczu dla pracy anonimowej należy zamieścić tytuł i rok, np.: („Raport z badań”, 2012).
Pozycje bibliograficzne (na końcu pracy) należy zestawić alfabetycznie według nazwisk autorów, a prace jednego autorstwa według lat wydania, od najstarszych do najnowszych. Pozycji nie należy numerować.
Przykłady opisów bibliograficznych:
Książka
– nazwisko autora (autorów) i inicjał (inicjały) imienia,
– rok wydania,
– tytuł pracy, część, tom,
– miejsce wydania,
– wydawca.
Boma, D., Jones, M. (2012). Mediacje w zabawie. Wrocław: DSW.
Rozdział/artykuł w książce
– nazwisko autora (autorów) i inicjał (inicjały) imienia,
– rok wydania,
– tytuł artykułu lub rozdziału,
– inicjały i nazwisko redaktora naukowego lub inicjały i nazwiska autorów pracy zbiorowej,
– tytuł pracy zbiorowej, część, tom,
– stronice zawierające przytaczany artykuł lub rozdział,
– miejsce wydania,
– wydawca.
Boma, K. (2012). Pedagogika zabawy. W: J. Smith, M. Jones (red.), Edukacja w wieku przedszkolnym (ss. 23–40). Wrocław: Archetyp.
Artykuł w czasopiśmie
– nazwisko autora (autorów) i inicjał (inicjały) imienia,
– rok wydania,
– tytuł artykułu,
– tytuł czasopisma,
– numer tomu i zeszytu,
– stronice zawierające przytaczany artykuł,
– DOI.
Nowak, K. (2012). Edukacja a nowe media. Roczniki Edukacyjne, 12 (3), 43–47, doi: xxxxxxxxxx.
Kowalski, R. (2008). Narzędzia w e-learningu. Roczniki o Edukacji, 3, 34–38. Pobrane 19 czerwca 2012 z: http://www.adres.artykulu.pl
Internet
Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. (b.d.). Pobrane 19 czerwca 2012
z: http://www.twp.edu.pl
Massachusetts Institute of Technology (Producent). (wiosna 2011). Introduction to Psychology [Film]. Pobrane 1 czerwca 2012 z: http://www.adres.filmu.pl
Kowalski, B. (Producent). (2012). E-learning w wersji audio [Audiocast]. Pobrane 1 czerwca 2012 z: http://www.adres.audiocastu.pl
Dopuszcza się stosowanie przypisów dolnych w celu objaśnienia, skomentowania, zamieszczenia interpretacji itp. W przypisach nie należy zamieszczać odsyłaczy do źródeł.
7. Wykorzystane w artykule cytaty muszą być opatrzone informacją bibliograficzną. W tekście głównym po cytowaniu należy podać w nawiasie nazwisko autora, datę publikacji jego dzieła oraz numer stronicy, z której pochodzi cytat. Przykład: (Nowicki, 2004, s. 118).
8. Tabele należy opisać na górze kolejnym numerem (Tab. 1.) i tytułem i odpowiednio włączyć do tekstu. Liczba tabel powinna być ograniczona do niezbędnego minimum. Każda kolumna i wiersz tabeli powinny mieć nagłówek. W tabeli nie należy pozostawiać pustych klatek. Znakiem oddzielającym całość od ułamków dziesiętnych jest w tekstach polskich przecinek (nie kropka).
9. Materiał ilustracyjny (ryciny, wykresy, fotografie) należy opisać pod spodem kolejnym numerem (Ryc. 1.) i tytułem i wstawić odpowiednio do tekstu. Dodatkowo należy dołączyć ryciny, wykresy i fotografie w postaci osobnych plików zapisanych w formacie xls, stg, pdf, cdr, eps, tif lub jpg (rozdzielczość co najmniej 300 dpi).
10. Nie należy powtarzać tych samych wyników w tabelach i na rycinach. Symbole, np. strzałki, gwiazdki, lub skróty użyte w tabelach czy na rycinach należy dokładnie objaśnić w legendzie.
11.
Jeśli rysunek lub tabela zostały opracowane na podstawie innego rysunku lub tabeli, należy podać źródło. W przypadku wykorzystania tabeli lub ryciny z innej publikacji należy uzyskać zgodę wydawcy.
12. Przed drukiem autor otrzyma swój artykuł do akceptacji w formie pliku pdf. Obowiązkiem autora jest niezwłoczne przesłanie do Redakcji informacji o akceptacji artykułu do druku. Na tym etapie będą przyjmowane tylko drobne poprawki autorskie.