ISSN (online) 2544-1272
Rozprawy Naukowe 58 - 2017, 1-2
DOI:
Spis treści
Lidia Pac-Pomarnacka
Cel badań.
Celem artykułu jest przedstawienie tradycji skoków ze Starego Mostu w Mostarze i jej wielowymiarowego charakteru na tle innych atrakcji tego coraz bardziej turystycznie popularnego miasta. W tekście przybliżona została historia miasta Mostar, Starego Mostu, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz tradycja skoków z niego do rzeki Neretwy. Zamysłem autorki było zwrócenie uwagi na rolę mostarskich skoczków w kreowaniu turystycznego wizerunku Mostaru, jak również Bośni i Hercegowiny.
Materiał i metody.
Szczególnej analizie zostało poddane zagadnienie roli społecznej skoczków, bardzo często pomijanej, stanowiącej zwykle drugorzędny cel badań naukowych dotyczących stolicy Hercegowiny. Autorka zwraca także uwagę na stosunek samych skoczków do tradycji, często przekazywanej w rodzinach z pokolenia na pokolenie. Metody. Badania etnograficzne (terenowe), wywiad.
Wyniki.
Bazując na własnych doświadczeniach z podróży, zarówno w charakterze turysty jak i pilota wycieczek zagranicznych, badaczka wykazała, że około 450-letnia tradycja mostarskich skoków niesie za sobą wiele wartości, zarówno z zakresu turystyki kulturowej (niematerialnego dziedzictwa kulturowego) jak i zagadnień związanych z socjologią (w tym przypadku roli społecznej).
Wnioski.
Badania etnograficzne dowiodły również, iż turysta kulturowy ma do czynienia ze zjawiskiem autentycznym, tak ostatnio przez niego właśnie poszukiwanym.
Słowa kluczowe:
Bośnia i Hercegowina, Mostar, skoki z mostu, Stary Most, rola społeczna
The tradition of Bridge Jumping in Mostar. Multidimensional Role of Bridge Jumpers in the Aspect of Tourism
Background.
The purpose of the article is describing the tradition of jumping off the Old Bridge in Mostar and its multidimensional character in light of other tourist attractions of this popular city. The article covers the history of the city of Mostar that was listed by UNESCO and the tradition of jumping off the bridge into the river Neretva.
Materials and methods.
The aim of the author was drawing attention to the role of jumpers of Mostar in popularising this city as a tourist attraction of Bosnia and Herzegovina. Particular attention was paid to the social aspect of jumping, which is often overlooked and often only mentioned in scientific explorations of the capital of Herzegovina. The author also points to the relationships of the jumpers with tradition, often passed from generation to generation in their families. The methods were: ethnographic research like direct observations, interviews with jumpers, city guides and the workers of institutions like Muzej Hercegovine (ul. Bajatova 4 Mostar), Biščevića Kuća (ul. Biščevića bb, Mostar), Muzej Stari Most (Stari grad.b.b., Mostar), Klub Skakača u Vodu „Mostari” (Stari most/Onešćukova, Mostar).
Results and conclusions.
The analysis concluded that the 450-year long tradition of jumping off the Old Bridge carries a lot of cultural values within cultural tourism and also from a sociological point of view. Ethnographic studies also shown that tourists are exposed to authentic cultural experiences which they have been looking for specifically.
Key words:
Bosna and Herzegovina, Mostar, bridge jumps, Old Bridge, social role
Karolina Kostorz, Agnieszka Kowalczyk, Agata Skorupińska
Cel badań.
Celem pracy były rozważania dotyczące internalizacji zasad oraz filozofii sztuk i sportów walki wśród trenerów i instruktorów judo oraz mistrzów Pszczyńskiej Akademii Sztuk Walki.
Materiał i metody.
Badania przeprowadzono na terenie województwa śląskiego, małopolskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Zastosowano dobór dostępności badanych, metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietową. Jako narzędzie wykorzystano anonimowy kwestionariusz. Składał się on ze zmodyfikowanych pytań, które wybrano z planu wywiadu bezpośredniego pogłębionego opracowanego przez Cynarskiego. Rozdano 68 kwestionariuszy, zebrano 39.
Wyniki.
Wszyscy respondenci prowadzący treningi w sekcjach Pszczyńskiej Akademii Sztuk Walki szczególną rolę w procesie nauczania sztuk walki przypisywali aspektom związanym z ich zasadami, filozofią, kulturą i tradycją. Dla 77,78% badanych związanych z judo ważniejszy był kontekst sportu niż sztuki. Przywiązanie do filozofii i zasad sztuk i sportów walki zadeklarowało jednak 79,49% ogółu badanych.
Wnioski.
Większość respondentów uwewnętrzniała etos sztuk i sportów walki. W większym stopniu dotyczyło to jednak mistrzów Pszczyńskiej Akademii Sztuk Walki niż trenerów i instruktorów judo.
Słowa kluczowe:
sztuki walki, sporty walki, filozofia sztuk walki, judo, Pszczyńska Akademia Sztuk Walki
Internalization of the principles and philosophy of martial arts among trainers and masters
Background.
The purpose of the study were considerations concerning the internalization of the principles and philosophy of martial arts among judo trainers and instructors and the masters of the Pszczyna Academy of Martial Arts.
Material and methods.
The research was conducted in the Silesia, Lesser Poland, and Warmia-Masuria provinces in Poland. The selection of the availability of respondents, the diagnostic survey method, and the questionnaire technique were applied. An anonymous questionnaire was used as a tool. It consisted of modified questions, selected from the direct deepened interview plan developed by Cynarski. The total of 68 questionnaires were distributed, 39 were collected back.
Results.
All respondents training in the sections of the Pszczyna Academy of Martial Arts attributed a special role in the process of teaching martial arts to the aspects related to their principles, philosophy, culture, and tradition. For 77,78% of the participants bound with judo, the context of sport is more important than the art. However, adherence to the philosophy and principles of martial arts was declared by 79,49% of all respondents.
Conclusions.
The majority of the participants internalize the ethos of martial arts and combat sports, although this applies more to the masters of the Pszczyna Academy of Martial Arts than to the judo trainers and instructors.
Key words:
martial arts, combat sports, philosophy of martial arts, judo, Pszczyna Academy of Martial Arts
Joanna Jedel
Na przykładzie klubu piłkarskiego Legia Warszawa dokonano szerokiej analizy błędu popełnionego w zarządzaniu, którego konsekwencje doprowadziły do utraty przychodów finansowych, nieosiągnięcia celu sportowego oraz utraty reputacji. Klub piłkarski Legia Warszawa jako lider na rynku polskiej piłki nożnej stanowi kanwę do dyskusji nad jakością kadr zarządzających klubami piłkarskimi. W konkluzji autorka stwierdza, że tylko profesjonalne kadry zarządzające mogą zapewnić sukces klubu sportowego; w przypadku ich braku może dojść do sytuacji niepożądanej dla wszystkich interesariuszy klubu.
Słowa kluczowe:
klub sportowy, wynik sportowy, finanse
Commercialization in sport – An error in the management of a sports entity and its economic consequences
On the example of the football club Legia Warsaw, the author describes and analyses a management mistake, which resulted in the loss of financial income, failure to achieve a sports goal, and loss of reputation. The Legia Warsaw football club, as a leader in the Polish football market, provides a setting to discuss the quality of management in football clubs. In conclusion, the author states that only professional management can assure a sports club success; otherwise the situation may turn out undesirable for all the club’s stakeholders.
Key words:
sports club, sports result, finances
Łukasz Bojkowski
Cel badań.
Głównym celem było zweryfikowanie natężenia rodzajów motywacji oraz ich składowych u kobiet rywalizujących w zespołowych grach sportowych w odniesieniu do referencyjnej grupy sportowców obu płci. Scharakteryzowano też związki pomiędzy poszczególnymi składowymi motywacji u zawodniczek.
Materiał i metody.
Badanie objęło 51 kobiet w wieku 18–28 lat trenujących gry zespołowe (piłkę ręczną, koszykówkę, piłkę nożną). Narzędziem badawczym była polska adaptacja Skali Motywacji Sportowej (SMS-28), która składa się z 28 stwierdzeń dotyczących motywów podejmowania aktywności w określonej dyscyplinie sportu.
Wyniki.
Kobiety trenujące gry zespołowe charakteryzowały się wyższymi motywami identyfikacji i introjekcji (składowej motywacji zewnętrznej) oraz niższymi wynikami amotywacji niż sportowcy z grupy porównawczej. Wyszczególniono wiele dodatnich związków pomiędzy składowymi motywacji (wewnętrznej, zewnętrznej i amotywacji).
Wnioski.
Uzyskane wyniki mogą być efektem przywiązywania dużej wagi do norm, bodźców i komunikatów środowiska zewnętrznego. W przypadku posiadania wysokich kompetencji w uprawianej dyscyplinie poczucie spełniania oczekiwań i wymagań środowiska może wpływać na odczuwanie subiektywnej satysfakcji.
Słowa kluczowe:
zespołowe gry sportowe, motywacja, kobiety
Motivation of women playing team sports games
Background.
The main aim of the study was to verify the intensity of particular motivation types and their components in women playing team sports games compared with the reference group of athletes of both sexes. Also, correlations were characterized between the motivation components in the female athletes.
Material and methods.
The study involved 51 women aged 18–28 playing team games (handball, basketball, and football). The research tool was the Polish adaptation of the Sport Motivation Scale (SMS-28), consisting of 28 statements that specify the motives for undertaking a specific sports discipline.
Results.
The women playing team games were characterized by a higher level of identification and introjection (components of external motivation) and a lower level of amotivation than the reference group athletes. Many positive relations were noted between specific motivation components (internal, external motivation and amotivation).
Conclusions.
The results may reflect high appreciation of norms, stimuli, and information from the external environment. In the case of high competence in a sports discipline, the feeling that one meets the expectations and demands of the environment may influence the subjective satisfaction.
Key words:
sport team games, motivation, women
Jolanta Mogiła-Lisowska, Łukasz Korycki
Cel badań.
Celem badań jest przedstawienie wychowawczego i socjalizacyjnego wpływu rodziny na kształtowanie się pozytywnych nawyków prozdrowotnych i zachęcających do podejmowania aktywności fizycznej. Założono, że w strukturze czasu wolnego rodziny ze wsi można zauważyć znikomy odsetek czasu poświęcanego rodzinnej rekreacji ruchowej, który prawdopodobnie wynika z braku niedostatecznej wiedzy oraz edukacji dzieci i młodzieży przez osoby dorosłe w dziedzinie aktywnych form spędzania czasu wolnego.
Materiał i metody.
Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i kwestionariusz ankiety. Badania przeprowadzono w województwie lubelskim, w grupie uczniów szkół gimnazjalnych oraz ich rodziców.
Wyniki.
Rodzina wiejska nie w pełni wykorzystuje możliwości kształtowania pozytywnych zachowań w zakresie czasu wolnego i aktywnego wypoczynku. Poziom wiedzy na temat roli aktywności fizycznej oraz własna sprawność fizyczna jest subiektywnie oceniana bardzo wysoko zarówno przez rodziców, jak i dzieci, dlatego też kwestia podniesienia potencjału środowiska wiejskiego w zakresie interdyscyplinarnej wiedzy, umiejętności i kompetencji wymaga dalszych szczegółowych penetracji naukowych.
Wnioski.
Oczekiwanym efektem sondaży diagnozujących powinien być program strategiczny rozwoju prozdrowotności i aktywności dla zdrowia, realizowany w środowisku wiejskim.
Słowa kluczowe:
socjalizacja, rekreacja ruchowa, rodzina, wieś, prozdrowotność
Rural family as a physical recreation environment
Background.
The problem of the research is the educational and socializing influence of the family in shaping positive habits encouraging to physical activity. It has been assumed that the structure of free time in the rural family shows a minor percentage of family recreation, which is probably due to lack of sufficient knowledge and education of children and youth by the adults in the field of active forms of spending leisure time.
Material and methods.
The method of diagnostic survey and the survey questionnaire was used. The research was carried out in the Lubelskie province among a group of junior high school students and their parents.
Results.
The rural family does not fully exploit the possibilities of shaping positive attitudes towards leisure time and active recreation. The level of knowledge about the role of physical activity and own physical fitness is subjectively evaluated as very high, by both parents and children. Therefore, increasing the potential of the rural environment in the field of interdisciplinary knowledge, skills, and competence requires further detailed research.
Conclusions.
The expected result of diagnostic surveys should be a strategic program for the development of pro-health activity implemented in rural areas.
Key words:
socialization, physical recreation, family, countryside, pro-health
Andrzej Mikulski, Anna Zwierzchowska, Dorota Groffik
Cel badań.
Celem pracy było określenie poziomu aktywności fizycznej 15-letnich chłopców w zależności od tygodniowej liczby godzin wychowania fizycznego.
Materiał i metody.
Badania przeprowadzono wśród 61 chłopców w wieku 16,25 ± 0,43 roku. Trwały one 7 dni. Uczniowie uczęszczali do klasy I szkół ponadgimnazjalnych w Nowym Sączu i Chorzowie.
Wyniki.
Porównując aktywność fizyczną dwóch badanych grup, w których liczba odbytych lekcji WF w tygodniu wynosiła 0–1 oraz 2 lub więcej, nie odnotowano różnicy istotnej statystycznie w ujęciu tygodniowym (F = 0,09;
p
< 0,77). W większości dni tygodnia grupa uczęszczająca na przynajmniej 2 lekcje WF wykonywała średnio o 2000 kroków więcej od grupy biorącej udział w najwyżej 1 lekcji WF. W czwartek i w niedzielę grupa mniej aktywna wykonała większą liczbę kroków.
Wnioski.
Stwierdzono istotną statystycznie różnicę aktywności fizycznej pomiędzy chłopcami z Chorzowa i z Nowego Sącza. Tygodniowa liczba godzin WF wpływa na poziom aktywności fizycznej wyrażony liczbą kroków.
Słowa kluczowe:
młodzież, aktywność fizyczna, liczba kroków, krokomierz
Physical activity in 15-year-old boys and their participation in physical education lessons
Background.
The purpose of the paper was to determine the level of physical activity in 15-year-old boys depending on their weekly number of physical education lessons.
Material and methods.
The research was conducted in a group of 61 boys aged 16,25 ± 0,43 years. It lasted 7 days. The students attended class 1 of upper secondary schools in Nowy Sącz and Chorzów in Poland.
Results.
Comparing the physical activity of the two examined groups, who attended 0–1 or 2 PE lessons during a week, the authors did not record any statistically significant difference in a weekly perspective (F = 0.09;
p
< 0.77). On the majority of weekdays, the group with 2 PE lessons performed, on average, 2000 steps more than the group attending 0–1 PE lessons. On Thursdays and Sundays the less active group performed a bigger number of steps.
Conclusions.
There was a statistically significant difference in physical activity between the boys from Chorzów and those from Nowy Sacz. The weekly number of PE lessons influences the physical activity level expressed as a number of steps.
Key words:
youth, physical activity, number of steps, pedometer
Paweł Kot, Monika Armuła
Cel badań.
Przekonanie o własnej skuteczności może determinować funkcjonowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Przekonanie o własnej skuteczności w roli studenta może być związane ze spostrzeganiem wymagań tej roli jako potencjalnych źródeł stresu w grupie osób uczących się. Sytuacje przekraczające możliwości studentów określane są jako potencjalne źródła stresu.
Materiał i metody.
W badaniu wzięło udział 386 studentów, w tym 260 kobiet i 126 mężczyzn (
M
= 22,02;
SD
= 2,01). Wykorzystano w nim skalę Student ze Skali Przekonania o Własnej Skuteczności w Rolach Życiowych oraz Skalę Oceny Sytuacji Trudnych na Studiach.
Wyniki i wnioski.
Analizy powoliły wykazać różnice między studentami różnych lat w stopniu nasilenia przekonania o własnej skuteczności w roli studenta oraz nasilenia stresu w sytuacjach trudnych związanych ze studiowaniem. Przekonanie o własnej skuteczności jest ujemnie skorelowane z nasileniem spostrzeganych źródeł stresu.
Słowa kluczowe:
przekonanie o własnej skuteczności, rola życiowa studenta, źródła stresu
Self-efficacy and perceived sources of stress related to studying
Background.
Self-efficacy may determine functioning of a human being in various situations in life. Self-efficacy in student’s role may be related to perceiving requirements of this role as potential sources of stress in a group of learners. Situations which exceed the resources of students are defined as potential sources of stress.
Material and methods.
386 students were surveyed, out of which 260 were women and 126 were men. The median age is
M
= 22.02 with a standard deviation
SD
= 2.01. Student Scale from the Scale of Self-Efficacy in Life Roles and the Scale of Assessment of Difficult Situations when Studying were used in the survey.
Results and conclusions.
The analyses performed revealed differences between students from various years in the level of self-efficacy in the role of a student and in the level of stress in difficult situations related to studying. Self-efficacy is negatively correlated with the level of perceived sources of stress.
Key words:
self-efficacy, life role of a student, sources of stress
Grażyna Kosiba, Agnieszka Bogacz-Walancik, Agnieszka Wojtowicz, Maria Gacek
Cel badań.
Celem badań była ocena i porównanie poziomu wiedzy dotyczącej uwarunkowań zdrowia i edukacji zdrowotnej studentów wychowania fizycznego i innych specjalności nauczycielskich.
Materiał i metody.
Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny, a narzędziem test wiedzy. Badania przeprowadzono w losowo wybranej grupie 607 osób, w tym 464 kobiet (76,44%) i 143 mężczyzn (23,56%) – studentów III roku studiów licencjackich czterech krakowskich uczelni: Uniwersytetu Pedagogicznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakowskiej Akademii oraz Akademii Wychowania Fizycznego. Poziom wiedzy oceniono za pomocą autorskiego testu wiedzy na temat zdrowia i jego uwarunkowań oraz edukacji zdrowotnej.
Wyniki.
Wśród młodzieży akademickiej dominował przeciętny poziom wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia i edukacji zdrowotnej, zróżnicowany w zależności od płci, wyższy wśród studentek niż studentów. Nie stwierdzono natomiast statystycznie istotnych różnic między studentami poszczególnych uczelni, niezależnie od programu studiów czy realizowania treści z zakresu edukacji i profilaktyki zdrowotnej.
Wnioski.
Zróżnicowany poziom wiedzy w zakresie czynników warunkujących zdrowie może wyznaczać kierunki i cele edukacji zdrowotnej studentów.
Słowa kluczowe:
zdrowie, edukacja zdrowotna, wiedza, studenci kierunków nauczycielskich
Knowledge in the field of health education among students of physical education and other teacher education faculties
Background.
The study purpose was to evaluate and compare the level of knowledge in health determinants and health education among students of physical education and other teaching specialties.
Material and methods.
The diagnostic survey method and the knowledge test tool were applied. The research was conducted in a randomly selected group of 607 third year students from four Cracow universities: Pedagogical University, Jagiellonian University, Krakow University, and University of Physical Education. The level of knowledge was assessed with the authors’ test concerning health, its determinants, and health education.
Results.
An average level of knowledge dominated among the students; it varied between genders, being higher in women. There were, though, no statistically significant differences between different universities, regardless of the study program or the implementation of content in the field of health.
Conclusions.
The differentiated level of knowledge in health determinants may settle the directions and goals of health education for students.
Key words:
health, health education, knowledge, students of teacher education faculties
Ryszard Bartoszewicz, Krzysztof Gandziarski, Anna Krawczyk
Cel badań.
Celem badań jest wyjaśnienie zależności upowszechniania wzorów kultury zdrowotnej przez nauczycieli od ich poczucia koherencji i zachowań stanowiących o stylu życia. Założono, że nauczyciele pełniący rolę liderów procesu oraz nauczyciele wspierający nie różnią się dojrzałością zachowań zdrowotnych. Zachowania te są naśladowane przez uczniów i prowadzą do internalizacji wzorów kultury zdrowotnej.
Materiał i metody.
Zastosowano sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem kwestionariusza zachowań zdrowotnych oraz kwestionariusza orientacji życiowych SOC-29. Badaną grupę 98 nauczycieli podzielono na trzy podgrupy: posiadających formalne kompetencje nauczyciela zdrowia, ubiegających się o nie w trybie studiów podyplomowych oraz kandydujących do zdobycia w trybie studiów podyplomowych formalnych kompetencji pedagogicznych.
Wyniki.
Zarejestrowane przejawy zachowań zdrowotnych można uznać za poprawne, jednak nie gwarantują one uzyskania pozytywnych efektów oddziaływania wychowawczego za pomocą przykładu. Poczucie koherencji u badanych jest na tle innych grup zawodowych wysokie.
Wnioski.
Wykazano związki stanu zachowań zdrowotnych oraz poczucia koherencji z rolą pełnioną przez nauczycieli w procesie wychowania zdrowotnego. Istnieje też zależność między poziomem ich poczucia koherencji a wybranymi przejawami zachowań zdrowotnych.
Słowa kluczowe:
edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, zachowania zdrowotne nauczycieli, poczucie koherencji
Sense of coherence and health behaviours among health teachers
Background.
The purpose of the study is to explain the dependence of teachers’ participation in the dissemination of health culture patterns from their sense of coherence and lifestyle behaviours. It was assumed that the teachers who acted as process leaders and those supporting them did not differ in the maturity of their health behaviours. The teachers’ health behaviours are followed by their pupils and lead to the internalization of health culture patterns.
Material and methods.
The authors applied a diagnostic survey, with a health behaviour questionnaire and the SOC-29 life-orientation questionnaire. The studied group of 98 teachers was divided into three subgroups: those who had formal competence of a health teacher, those applying for the competence during postgraduate studies, and those who applied for formal pedagogical competencies during postgraduate education.
Results.
The registered manifestations of health behaviours can be considered as correct; they do not guarantee, however, positive effects of the pedagogical influence by means of own example. As compared with other professional groups, the sense of coherence among the studied teachers is high.
Conclusions.
The research showed a relationship between the status of health behaviours and the sense of coherence on one hand and the role played by the teachers in the process of health education on the other. A relationship between the level of their sense of coherence and selected health behaviours was also observed.
Key words:
health education, health pedagogy, health behaviours of teachers, sense of coherence
Joanna Kantyka
Cel badań.
Celem artykułu jest prezentacja wyników analizy porównawczej wykorzystania narzędzi marketingu wewnętrznego w fitness clubach w latach 2010–2015.
Materiał i metody.
Badania przeprowadzono w 2010 r. na próbie liczącej 23 fitness cluby (badanie I) i w 2015 r. na próbie liczącej 30 fitness clubów (badanie II) zlokalizowanych na Śląsku. Zastosowano sondaż diagnostyczny z użyciem kwestionariusza ankiety.
Wyniki.
Przedstawione badania empiryczne wykazały różnice w zakresie wykorzystania instrumentów marketingu wewnętrznego w analizowanych fitness clubach.
Wnioski.
Potwierdzono tezę o zwiększeniu zakresu wykorzystania narzędzi marketingu wewnętrznego w badaniu II w porównaniu badaniem I. W badaniu II zaobserwowano, iż menedżerowie rozumieją i stosują założenia marketingu wewnętrznego, postrzegając personel jako klienta wewnętrznego. Starają się rozpoznawać jego potrzeby i tworzyć warunki do ich zaspokojenia, czego nie stwierdzono w badaniu I.
Słowa kluczowe:
marketing wewnętrzny, personel, fitness club
A comparative analysis of implementing chosen internal marketing instruments in Silesian fitness clubs in years 2010–2015
Background.
Human capital is becoming the main asset of a company, more and more often determining the competitive advantage on the market. The aim of the article was to compare the internal marketing instruments applied in fitness clubs in years 2010–2015.
Material and methods.
The research was carried out in 2010 in a group of 23 fitness clubs (research 1) and in 2015 in a group of 30 fitness clubs (research 2) from Silesia, Poland. A diagnostic survey with the use of a questionnaire was employed.
Results.
The empirical study revealed differences in the usage of internal marketing instruments in the analysed fitness clubs.
Conclusions.
The thesis was confirmed that the use of internal marketing instruments increased in research 2 as compared with research 1. Research 2 showed that managers understand and apply the assumptions of internal marketing, perceiving personnel as internal clients. They try to recognize their needs and create conditions to meet them, which was not observed in research 1.
Key words: internal marketing, personnel, fitness club
WYDAWCA
Akademia Wychowania Fizycznego
we Wrocławiu
Wydawnictwo
al. Ignacego Jana Paderewskiego 35
51-612 Wrocław