ISSN (online) 2544-1272
Rozprawy Naukowe 56 - 2017, 1-2
DOI:
Spis treści
Krzysztof Sas-Nowosielski, Mirela Nowicka
Cel badań.
Celem badań było dokonanie diagnozy motywów, jakimi kierują się kobiety uczestniczące w zajęciach ruchowych w fitness klubach oraz postrzeganych przez nie barier takiego uczestnictwa.
Materiał i metody.
W badaniach wzięło udział 95 kobiet w wieku 37,40 ± 12,15 roku. Zastosowano metodę sondażową jako narzędzia, wykorzystując Inwentarz Motywacji do Ćwiczeń Fizycznych EMI-2 w adaptacji Zając oraz kwestionariusz barier ćwiczeń fizycznych własnego autorstwa.
Wyniki.
Najsilniej odczuwaną barierą okazał się brak czasu 2,81 (± 1,35). Bardzo rzadko do rzadko odczuwane były bariery fizyczne (
M
= 1,59 ± 0,85) i motywacyjne (
M
= 1,56 ± 1,19). Wśród motywów podejmowania ćwiczeń dominowały: „pozytywne zdrowie” oraz „rewitalizacja”, natomiast motywami, które najsłabiej kierowały zachowaniami kobiet były: „rywalizacja” i „zyskiwanie uznania społecznego”.
Wnioski.
(1) Z powodu „braku czasu” strategie postępowania nakierowane na kształtowanie umiejętności zarządzania czasem powinny stanowić element działań wspierających uczestniczki zajęć w fitness klubach. (2) W hierarchii motywów, którymi kierują się kobiety uczęszczające na zajęcia fitnessu, najwyższą pozycję zajmowały motywy zdrowotne. (3) Ze względu na mniejszy udział motywów wewnętrznych należy dążyć do maksymalizacji takich doświadczeń osób ćwiczących, jak radość i satysfakcja płynące z samej aktywności.
Słowa kluczowe:
bariery, motywy, ćwiczenia, kobiety
Motives and barriers of women attending fitness classes
Background.
Physical activity belongs to the most important health behaviours. The aim of the study was to reveal the motives and barriers of women attending fitness classes.
Material and methods.
The study included 95 women aged 37.40 ± 12.15. They filled in an anonymous questionnaire assessing their motives of exercising and their perceived barriers.
Results.
The most common barrier was time constraints (
M
= 2.81 ± 1.35). Physical (
M
= 1.59 ± 0.85) and motivational (
M
= 1.56 ± 1.19) barriers are rarely and very rarely experienced. The weakest and practically irrelevant barriers were emotional (
M
= 1.22 ± 1.03), social (
M
= 1.00 ± 1.20), and availability-related (
M
= 0.99 ± 0.96). To identify motives for exercise participation, the Polish version of Exercise Motivations Inventory 2 was used. The most important motives were positive health and revitalization, whereas social recognition and competition turned out the least significant.
Conclusions.
The findings can bring implications to promote women’s exercise behaviours.
Key words:
barriers, motives, exercise, women
Mirosław Zalech
Cel badań.
Celem badań było ustalenie wpływu podejmowanych przez nauczyciela aktywności zawodowych na tworzenie wizerunku jego osoby przez ucznia i studenta.
Materiał i metody.
Badaniami objęto uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz studentów kierunku wychowanie fizyczne. Wykorzystaną metodą był sondaż diagnostyczny, a narzędziem kwestionariusz ankiety. Analizie poddano odpowiedzi uzyskane od 1276 osób (K = 674, M = 602).
Wyniki.
Badania pozwoliły ustalić, że pozytywnie postrzegany nauczyciel, to taki, który: 1) potrafi zachęcić do aktywności fizycznej, 2) umie zbudować pozytywne relacje z uczniami oraz 3) prowadzi interesujące zajęcia. Odnotowano liczne różnice w częstości wskazywania aktywności zawodowych przez kobiety i mężczyzn na trzech analizowanych poziomach edukacji oraz nieliczne w ramach danego poziomu według płci.
Wnioski.
Wyniki dostarczają zarówno obecnym, jak i przyszłym nauczycielom wychowania fizycznego ważnych informacji pozwalających na modyfikację aktywności zawodowej w celu podniesienia swojego prestiżu i ukształtowania pozytywnego wizerunku wśród uczniów.
Słowa kluczowe:
rozwój zawodowy, kompetencje, percepcja, aktywność fizyczna, uczeń, wychowanie fizyczne
The influence of professional activities of physical education teachers on the perception of their image by students and future teachers
Background.
Physical education teachers’ professional activities influence students’ attitudes towards physical activity. The aim of the study was to determine their impact on the teacher’s image as perceived by students.
Material and methods.
The research included lower- and upper-secondary students, as well as university students of physical education. The diagnostic poll method and a questionnaire were applied. Responses provided by 1276 individuals (F = 674; M = 602) were analysed.
Results.
The analysis revealed that teachers perceived in a positive manner: 1) can encourage students to take up physical activity, 2) can create positive relations with students, and 3) conduct interesting classes. There occurred a lot of differences in the frequency of indicating professional activities by women and men on the three analysed levels of education and few differences within a given level according to sex.
Conclusions.
The results provide present and future teachers with significant information that will enable them to modify their professional activity in order to increase their prestige and create a positive image among their students.
Key words:
professional development, competencies, perceptions, student, physical activity, physical educationn
Paulina Jarecka, Tadeusz Fąk, Jakub Suchodolski
Cel badań.
Styl życia jest jednym z czynników warunkujących zdrowie człowieka. Celem badań było wyjaśnienie zależności między wiedzą o uwarunkowaniach zdrowia a aktywnością fizyczną studentów kierunku turystyka i rekreacja.
Materiał i metody.
Badanie zostało oparte na metodzie sondażu diagnostycznego z niestandardowym kwestionariuszem. Badanie przeprowadzono w 2016 r. w grupie 126 studentów kierunku turystyka i rekreacja Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.
Wyniki i wnioski.
Wyniki wykazują istotną zależność między wiedzą o uwarunkowaniach zdrowia a aktywnością fizyczną badanych studentów. Analiza danych materiału ankietowego prowadzi do wniosku, że poziom wiedzy studentów na temat przyczynowych uwarunkowań zdrowia fizycznego jest zadowalający.
Słowa kluczowe:
zdrowie, aktywność fizyczna, styl życia
Health knowledge and physical activity in the lifestyle of students of the University School of Physical Education in Wrocław
Background.
Lifestyle is one of the factors conditioning human health. The aim of the paper is to explain the relations between the awareness of health determinants and physical activity among students of the tourism and leisure study programme.
Material and methods.
The study was based on the diagnostic survey method with custom questionnaire. The research was conducted in 2016 in a group of 126 students of Tourism and Recreation Faculty at the University School of Physical Education in Wrocław.
Results and conclusions.
The results show an essential bond occurring between the awareness of health determinants and physical activity of students. The data analysis of the survey material leads to the conclusion that the students’ level of knowledge on the causal conditioning of physical health is satisfactory.
Key words:
health knowledge, physical activity, students’ lifestyle
Patryk Kotowski, Bożena Ostrowska
Cel badań.
W 2015 r. kryteria WHO dotyczące aktywności fizycznej w czasie wolnym spełniło jedynie 15,5% Polaków w wieku 15–69 lat. Celem badań było porównanie poziomu aktywności fizycznej dwóch grup studentów (polskiej i tureckiej).
Materiał i metody.
Badaniami objęto łącznie 60 studentów trzeciego roku studiów stacjonarnych na kierunku fizjoterapia (30 studentów z Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze oraz 30 studentów z Dokuz Eylül Üniversitesi w Izmirze). Wiek badanych zawierał się w przedziale 21–25 lat. Narzędziem badań w ocenie poziomu aktywności fizycznej studentów był Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej w wersji długiej.
Wyniki.
Wysokim poziomem aktywności fizycznej charakteryzowało się 90% studentów z Jeleniej Góry i tylko 30% studentów z Izmiru. Wśród studentów z Polski bardziej aktywne okazały się kobiety, w Turcji – mężczyźni. Czas wolny od zajęć na uczelni i praktyk zawodowych stucenci z Turcji częściej poświęcali na bierny wypoczynek w odróżnieniu od studentów z Polski, którzy częściej wybierali aktywne formy wypoczynku.
Wnioski.
Poziom aktywności fizycznej studentów Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze jest wyższy od aktywności fizycznej studentów z Dokuz Eylül Üniversitesi w Izmirze.
Słowa kluczowe:
aktywność fizyczna, IPAQ, fizjoterapia, Dokuz Eylül Üniversitesi, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
Assessment of physical activity among physiotherapy students
Background.
According to WHO, only 15.5% of Poles aged 15–69 fulfilled the criteria of physical activity in leisure time in 2015. The aim of the study was to compare the physical activity levels of two student groups (Polish and Turkish).
Material and methods.
The total of 60 third-year physiotherapy students aged 21–25 were examined (30 students from the Karkonosze College in Jelenia Góra and 30 from the Dokuz Eylul University in Izmir) in accordance with the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), long version.
Results.
High physical activity levels were observed in 90% of students from Jelenia Góra and only 30% of those from Izmir. Among the Polish students, females were more active; in Turkey, males presented higher physical activity. Students from Turkey spent more time sitting during weekdays.
Conclusions.
The level of physical activity was higher in the Polish student group as compared with the Turkish subjects.
Key words:
physical activity, IPAQ, physiotherapy, Dokuz Eylul University, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
Karolina Królikowska
Turystyka zrównoważona jest takim sposobem zarządzania gospodarką turystyczną, dzięki któremu działalność ta nie powoduje strat ani nieodwracalnych zmian w środowisku przyrodniczym, a jednocześnie przynosi korzyści zarówno turystom, jak i społecznościom przyjmującym turystów, a także podmiotom świadczącym usługi turystyczne. Szczególnie podatne na antropopresję są obszary górskie, będące jednocześnie terenami wyjątkowo atrakcyjnymi pod względem turystycznym, a przykłady negatywnego wpływu zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego na obszary górskie są bardzo liczne. Celem artykułu jest przegląd stosowanych obecnie koncepcji i narzędzi wdrażania zasad turystyki zrównoważonej na obszarach górskich oraz przedstawienie, jakie implikacje dla zagospodarowania turystycznego i aktywności ruchowej na obszarach górskich wynikają z założeń i wytycznych turystyki zrównoważonej. Za punkt wyjścia do analiz przyjęto cele turystyki zrównoważonej UNWTO: realizm ekonomiczny, lokalny dobrobyt, jakość zatrudnienia, równość społeczną, satysfakcję odwiedzających, lokalną kontrolę rozwoju, pomyślność wspólnoty, bogactwo kulturowe, fizyczną integralność, różnorodność biologiczną, efektywność w użytkowaniu zasobów naturalnych oraz czystość środowiska.
Słowa kluczowe:
turystyka zrównoważona, góry, środowisko naturalne, lokalne społeczności
Tools for implementing sustainable tourism in mountain areas
Sustainable tourism is characterised by conditions in which economy does not cause losses or irreversible changes in the natural environment, at the same time bringing benefits for both tourists and host communities, as well as providers of tourist services. Mountain areas are particularly susceptible to human pressure, while being very attractive for tourism. There are numerous examples of negative impacts of tourism development on mountain environments and communities. This article presents the implications, concepts and tools for tourism and recreation activity development in mountain areas, which result from the objectives and guidelines of sustainable tourism. The analysis was based on the goals of sustainable tourism according to United Nations Environment Programme (UNEP) and United Nations World Tourism Organization (UNWTO): economic viability, local prosperity, employment quality, social equity, visitor fulfilment, local control, community wellbeing, cultural richness, physical integrity, biological diversity, resource efficiency, and environmental purity.
Key words:
sustainable tourism, mountain areas, natural environment, local communities
Cezary Białkowski
Cel badań.
Działalność człowieka w zakresie gospodarki (w tym w obrębie marketingu sportowego) musi być dziś skonfrontowana z aspektami ochrony środowiska. Celem badania było przedstawienie jednego z uwarunkowań (regulacje dotyczące ruchu), dotyczącego praktykowania wybranych dyscyplin sportu i usług z nimi związanych na obszarze Tatrzańskiego Parku Narodowego, które wpływa potencjalnie na kształtowanie się dóbr i usług w sporcie w tej geograficznej lokalizacji względem ich użytkowników.
Materiał i metody.
Do stworzenia opracowania wykorzystane zostały dostępne dane prezentowane przez Tatrzański Park Narodowy oraz obserwacja bezpośrednia.
Wyniki.
Dowiedziono, że istnieją pewne obostrzenia, które oddziałują na obecność sportowców na terenie polskiej części Tatr. Przekładają się one głównie na kanalizację takiego ruchu, jak też reglamentację dostępu do powyższych zasobów. Oddziałuje to również na stan infrastruktury, a w konsekwencji – na zachowania konsumentów.
Wnioski.
Czynniki regulacji ruchu turystycznego i sportowego w TPN wpływają na podaż dóbr, jaka dotyczy rynku sportowego w postaci produktu sportowego
sensu largo
.
Słowa kluczowe:
konsument, produkt sportowy, regulacja, Tatrzański Park Narodowy, udostępnianie
The consumers of sports products and services in the context of sport-related regulations in the Tatra National Park
Background.
Nowadays, human activity in economy (including sports marketing) must be confronted with environment protection. The aim of the research was to present one of the conditions (regulations) for practicing selected sports disciplines and supplying related services in the Tatra National Park, a factor potentially influencing the development of sports products and services in this area.
Material and methods.
In the paper, data provided by the Tatra National Park were used, as well as direct observation.
Results.
The research proved that some restrictions had an impact on the presence of sportspeople in the Polish part of the Tatra Mountains. These translate mainly into controlling the traffic and limiting the availability of resources. They also influence sports infrastructure and, as a consequence, the consumers’ behaviour.
Conclusions.
Factors regulating tourist and sports activities in the Tatra National Park affect the supply of goods in the sports market.
Key words:
consumer, sports product, regulation, the Tatra National Park, availability
Piotr Rymarczyk
Cel badań.
Kultura popularna wywiera istotny wpływ na system wartości w nowoczesnych społeczeństwach. Celem badań było ustalenie aksjologicznego i normatywnego kontekstu aktywności rekreacyjnej przedstawianej w polskich serialach obyczajowych.
Materiał i metody.
Analizowany materiał stanowią odcinki składające się na sezon 2014/2015 trzech seriali obyczajowych: „M jak miłość”, „Na dobre i na złe” i „Barwy szczęścia”. Metodami badawczymi była ilościowa i jakościowa analiza treści. Autor starał się udzielić odpowiedzi na następujące pytania: (1) Jaki jest profil demograficzny uczestników aktywności rekreacyjnej w badanych serialach; czy obraz owej aktywności zachęca do przezwyciężania kulturowych stereotypów, czy też oddziałuje on w odwrotny sposób? (2) Do jakich wzorów kultury somatycznej odwołują się badane seriale, gdy przedstawiają uzasadnienia aktywności rekreacyjnej; czy odwołania te potwierdzają przejście od wzoru sprawnościowego i ascetycznego na rzecz hedonistycznego i estetycznego?
Wyniki i wnioski.
Analizowane seriale reprodukują stereotypowe założenia dotyczące rekreacji: kobiety, osoby starsze i niepełnosprawni są niedoreprezentowani w sytuacjach aktywności fizycznej. Potwierdzona została również dominująca rola wartości hedonistycznych i estetycznych, ponieważ odwołania do nich pojawiają się w prawie dwóch trzecich uzasadnień rekreacyjnej aktywności fizycznej.
Słowa kluczowe:
rekreacja, sport dla wszystkich, środki masowego przekazu, czas wolny, serial obyczajowy, społeczeństwo późnonowoczesne
Recreational physical activity in Polish soap operas
Background.
Popular culture exerts significant influence on the system of values in modern societies. The aim of the study was to establish the axiological and normative context of recreational activity as presented in Polish soap operas.
Material and methods.
The analysed material is the 2014/2015 episodes of three soaps: ‘M jak miłość’, ‘Na dobre i na złe,’ and ‘Barwy szczęścia’. The research methods are quantitative and qualitative content analysis. The author answered the following questions: (1) What is the demographic profile of the recreational activity participants in the studied soaps; does the picture encourage overcoming cultural stereotypes constituting barriers to participation in physical culture or does it act in the opposite way? (2) Which patterns of somatic culture do the soaps refer to when they present justifications for recreational activity; do those references confirm a shift from the efficiency-oriented and ascetic pattern of somatic culture to the hedonistic and aesthetic one?
Results and conclusions.
The analysed series reproduce stereotypical assumptions concerning recreation: women, the elderly and the disabled are underrepresented in situations of physical activity. Also, the dominant role of hedonistic and aesthetic values has been confirmed, since they are referred to in almost two thirds of justifications for recreational physical activity.
Key words:
physical recreation, sport for all, mass media, soap opera, late modern society
Karolina Kostorz, Agata Skorupińska
Cel badań.
Celem badań była analiza natężenia regulacji nastroju ćwiczących sztuki i sporty walki na tle osób nietrenujących walki wręcz.
Materiał i metody.
Badania przeprowadzono w Jastrzębiu-Zdroju i Wodzisławiu Śląskim wśród 108 respondentów podzielonych na dwie grupy: trenującą (
N
= 52) i porównawczą (
N
= 56). W analizach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Zastosowano standaryzowane narzędzie badawcze – Skale Regulacji Nastroju. Rozważań dokonano, uwzględniając przynależność do grupy (trenującej i referencyjnej), płeć oraz wiek.
Wyniki.
Wykazano statystyczną istotność różnic w odniesieniu do Skali Obniżania Nastroju (
p
< 0,0001) oraz Skali Podwyższania Nastroju (
p
< 0,0003) między respondentami z grupy trenującej i referencyjnej. W obu wypadkach większe natężenie regulacji nastroju zaobserwowano u ćwiczących sztuki i sporty walki. Pod względem płci stwierdzono statystycznie istotne różnice w stosunku do Skali Obniżania Nastroju oraz Skali Podwyższania Nastroju. W każdym wypadku uzyskano
p
< 0,0001. Większe skłonności regulacji nastroju wykazano u kobiet. Nie zaobserwowano zależności między wiekiem a zmiennymi zależnymi. Wyniki Skali Podwyższania Nastroju były statystycznie istotnie wyższe niż Skali Obniżania Nastroju (
p
< 0,0001).
Wnioski.
W kolejnych badaniach zasadne byłoby uwzględnienie problematyki stylu radzenia sobie ze stresem oraz zagadnień sprawczości i wspólnotowości. Warto dokonać także podziału respondentów na ćwiczących rekreacyjnie oraz wyczynowo. Istotne byłyby rozważania w zależności od stażu i stopnia szkoleniowego. Pozwoliłoby to na rozbudowanie projektu badawczego i przeprowadzenie bardziej szczegółowych analiz.
Słowa kluczowe:
sztuki i sporty walki, stany afektywne, regulacja nastroju
The intensity of mood regulation in martial artists against people not practicing hand-to-hand combat
Background.
The tendency for mood regulation is one of the resources of a man which affects the outcome of sports, motivation, self-esteem, and proper functioning of the society. The aim of the study was to analyse the intensity of mood regulation among martial artists.
Material and methods.
The study was conducted in Jastrzębie-Zdrój and Wodzisław Śląski among of 108 respondents divided into two groups: practicing (
N
= 52) and reference (
N
= 56). The diagnostic survey method was applied in the analysis. The standardized research tool of Mood Regulation Scale was used. Group membership (practicing and reference), gender, and age were considered.
Results.
Statistically significant differences were demonstrated in relation to the Mood-Decreasing Scale (
p
< 0.0001) and Mood-Increasing Scale (
p
< 0.0003) between the respondents from the practicing and reference groups. In both cases, higher intensity of mood regulation was observed in persons practicing martial arts. Gender had statistically significant effect in relation to the Mood-Decreasing Scale and Mood-Increasing Scale. In each case, the
p
< 0.0001 was reached. Women turned out more prone to mood regulation. No relationship between age and dependent variables was observed. The Mood-Increasing Scale results were significantly higher than those of the Mood-Decreasing Scale (
p
< 0.0001).
Conclusions.
In subsequent research, it would be justified to investigate style of coping with stress, and the issues of efficacy and feeling of community. It is also worth to divide respondents into those practicing recreationally and professionally. Considerations based on seniority and the level of training would be relevant. These factors would expand the research project and allow for more detailed analyses.
Key words:
smartial arts, combat sports, affective states, mood regulation
Grzegorz Bielec, Alicja Pęczak-Graczyk, Monika Sobkowska
Cel badań.
Celem badań była ocena skuteczności zastosowania wzbogaconej metody wizualnej w procesie adaptacji do środowiska wodnego dzieci 5–6-letnich.
Materiał i metody.
Dwie grupy dzieci: eksperymentalna (
n
= 38) i kontrolna (
n
= 33) uczestniczyły w 20 lekcjach pływania, realizując identyczny program nauczania. W grupie eksperymentalnej wprowadzono wzbogacony przekaz wizualny, prezentując przed każdą lekcją filmy, fotografie i rysunki związane z tematem zajęć. Test umiejętności pływackich przeprowadzono w obu grupach dwukrotnie: po 10 i po 20 lekcjach.
Wyniki.
W obu terminach badań w grupie eksperymentalnej stwierdzono istotnie wyższy poziom umiejętności pływackich w porównaniu z grupą kontrolną.
Wnioski.
Zastosowanie wzbogaconego przekazu wizualnego może wpływać na zwiększenie poziomu opanowania podstawowych umiejętności pływackich u dzieci 5–6-letnich.
Słowa kluczowe:
pływanie, nauczanie, dzieci, przekaz wizualny
The role of visual message in accustoming 5–6-year-old children with aquatic environment
Background.
In the available literature, there are few publications referring to verbal or visual methods for teaching swimming in children, especially of kindergarten age. The aim of the study was to assess the efficacy of applying enriched visual message in accustoming 5–6-year-old children with aquatic environment.
Material and methods.
Two groups of children: experimental (
n
= 38) and control (
n
= 33) participated in a 20-hour swimming course, according to the same curriculum. The experimental group was additionally provided with enriched visual message: before each lesson, the children were presented movies, photographs and pictures concerning the current topic. In both groups, the children’s swimming skills were evaluated twice: after 10 and after 20 lessons.
Results.
On both examination dates, swimming skills were significantly higher in the experimental group when compared with the control group.
Conclusions.
The application of enriched visual message may raise the level of acquiring basic swimming skills in 5–6-year-old children.
Key words:
swimming, teaching, children, visual message
Teresa Drozdek-Małolepsza
Cel badań.
W latach 1921–1939 w Polsce ukazywał się „Przegląd Sportowy”, który poświęcony był bieżącym wydarzeniom sportowym w Polsce i za granicą. Przybliżał także różne aspekty ruchu sportowego kobiet. Celem badań było przedstawienie rozwoju sportu kobiet w Polsce w roku 1938, w oparciu o kwerendę „Przeglądu Sportowego” (z 1938 r.).
Materiał i metody.
Materiał źródłowy stanowił „Przegląd Sportowy” w odniesieniu do rocznika 1938. Zastosowano metodę analizy źródeł historycznych, indukcji, dedukcji, syntezy oraz porównawczą.
Wyniki.
Poprzez doniesienia dotyczące uwarunkowań sportu kobiet, współzawodnictwa sportowego na arenie regionalnej, ogólnopolskiej, międzynarodowej i osiągnięć sportowych pań, „Przegląd Sportowy” upowszechniał sport kobiet. Kobiety działały w strukturach organizacyjnych sportu w Polsce, pełniły rolę trenerek oraz instruktorek wychowania fizycznego. Największe sukcesy sportowe na arenie międzynarodowej w 1938 r. Polki odnosiły w grach sportowych, lekkoatletyce, łucznictwie, tenisie. Do najlepszych zawodniczek polskich w tym okresie należały: S. Walasiewicz, J. Kurkowska-Spychajowa, J. Jędrzejowska.
Wnioski.
„Przegląd Sportowy” stanowi wartościowy materiał źródłowy, wzbogacający wiedzę z zakresu sport kobiet w Polsce w okresie międzywojennym. W niniejszej pracy poruszono problematykę sportu kobiet w Polsce w odniesieniu do 1938 r.
Słowa kluczowe:
kobiety, sport, „Przegląd Sportowy”, Polska, 1938
Women’s sport in Poland in the light of ‘Przegląd Sportowy’ [Sports Review] (1938)
Background.
‘Przegląd Sportowy’ (Sports Review) was published in Poland in years 1921–1939. It informed the public about current sports events in Poland and abroad. It also introduced different aspects of women’s sports movement. The objective of this study was to present the development of women’s sport in Poland in 1938 on the basis of a ‘Przegląd Sportowy’ query.
Material and methods.
The source material was ‘Przegląd Sportowy’ with reference to the annual bound volume for 1938. The methods of analysis of historical sources, induction, deduction, synthesis, and comparison were applied.
Results.
Publishing reports concerning determinants of women’s sport, sports competition on the regional, national, and international arenas, and women’s sports achievements, ‘Przegląd Sportowy’ promoted women’s sport. Women were active in sports organizational structures in Poland. They were coaches and physical education instructors. The greatest international accomplishments of the Polish women in 1938 concerned sports games, track and field events, archery, and tennis. The best Polish sportswomen at that time were: S. Walasiewicz, J. Kurkowska-Spychajowa, J. Jędrzejowska.
Conclusions.
‘Przegląd Sportowy’ is a valuable source material, increasing the knowledge about women’s sport in Poland during the interwar period.
Key words:
women, sport, ‘Przegląd Sportowy’, Poland, 1938
Andrzej Pawłucki
WYDAWCA
Akademia Wychowania Fizycznego
we Wrocławiu
Wydawnictwo
al. Ignacego Jana Paderewskiego 35
51-612 Wrocław