ISSN (online) 2544-1272
Rozprawy Naukowe 62 - 2018, 1-19
DOI:
Doskonalenie kształcenia akademickiego studentów w zakresie turystyki
Małgorzata Pstrocka-Rak, Beata Blachura
Cel badań.
W artykule zaprezentowano problem kształcenia kadr w zakresie turystyki na poziomie studiów wyższych na wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Celem artykułu jest wskazanie obszarów i kierunków działań zmierzających do udoskonalenia kształcenia na kierunku turystyka i rekreacja tak, aby w możliwie największym stopniu zaspokajało ono potrzeby i spełniało oczekiwania studentów.
Materiał i metody.
Aby zrealizować główny cel badawczy, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (technika ankiety audytoryjnej) oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. W badaniach ankietowych wzięli udział studenci III roku I stopnia (97 osób) oraz II roku II stopnia (67 osób), kończący studia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku turystyka i rekreacja.
Wyniki i wnioski.
Studenci dokonali oceny kształcenia na badanym kierunku m.in. w zakresie programu nauczania, organizacji studiów oraz infrastruktury uczelni. W efekcie autorki zidentyfikowały dwa obszary oraz sześć kierunków działań, których celem będzie udoskonalenie oferty kształcenia na analizowanym kierunku.
Słowa kluczowe:
szkolnictwo wyższe, kształcenie kadr dla turystyki, kierunek turystyka i rekreacja, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, sondaż diagnostyczny
Improving academic teaching of tourism and recreation students
Background.
The paper presents the issue of training professionals in tourism at the higher education level at the University School of Physical Education in Wrocław. The aim of the article is to identify areas and directions of activities to improve teaching in Tourism and Recreation in order to fulfil the needs and meet the expectations of students to the greatest possible degree.
Material and methods.
The method of literature analysis and critique, as well as the method of diagnostic survey (auditorium questionnaire technique) were used to achieve the main purpose of the research. Students of the third year of the first degree studies (97 persons) and of the second year of the second degree studies (67 persons), who would soon graduate from the University School of Physical Education in Wrocław, Tourism and Recreation specialisation, took part in the survey.
Results and conclusions.
The students evaluated the education process in the fields of, among others, the curriculum, study organization, and the University infrastructure. As a result, the authors identified two areas and six directions for improvement aimed at improving the educational offer within the analysed specialisation.
Key words:
higher education, educating tourism professionals, Tourism and Recreation specialisation, University School of Physical Education in Wrocław, diagnostic survey